Rhetoric CFPs & TOCs

Rhetoric CFPs & TOCs
Photo: Kristoffer Trolle (creative commons)

Wednesday, June 1, 2016

Liveblogging the Canadian Society for the Study of Rhetoric (Day 1)

It's day two of the Canadian Society for the Study of Rhetoric.

We have had two keynotes this year. The abstracts are at the bottom of this post, if you would like to see what an awesomely international conference (almost as international as ISHR).

Outside the keynotes, from Pierre Chiron and C. Jan Swearingen, there has been a number of great papers.  Olena Scherbakova gave us an update on the growth of rhetorical studies as a civic and professional art at the Académie nationale des sciences pédagogiques de l’Ukraine (Kyiv).  Julie Danville and Benoit Sans from GRAL) reported on work done in Belgium.  (GRAL: The Rhetoric and Linguistic Argumentation Research Group).

From my perspective, the coolest paper was by Cori Brewster.  Brewster analyzed and, where appropriate, thoroughly skewered agricultural extension programs designed to teach women in agriculture to market their farms.   I learned a lot.

Why aren't you at this conference?

Pierre Chiron, Université Paris-Est 
“The progymnasmata today" / “Les progymnasmata aujourd’hui” 
C’est intentionnellement que nous présentons le dossier des progymnasmata antiques comme un dossier d’actualité : la recherche philologique et papyrologique a depuis quelques décennies considérablement amélioré notre connaissance des pratiques éducatives gréco-latines, et tout spécialement d’un cycle d’exercices préparatoires de rhétorique, en usage de l’époque hellénistique jusqu’à Byzance, appelé progymnasmata.

C. Jan Swearingen, Texas A & M University (Emerita / Émérite)
Ren Wen Baguwen: Understanding Chinese Rhetorical Pedagogy in Contemporary Contexts / Ren Wen Baguwen : comprendre la pédagogie chinoise de la rhétorique dans des contextes contemporains
The “eight-legged essay” or baguwen became a staple of Chinese education, preparing
students for the meritocratic civil service exam from the fifteenth century onwards.  In addition to reviewing the history of the baguwen between the sixteenth and twentieth
centuries, and the reasons for its abandonment, the presentation will compare the eighteenth-century British encounter with the baguwen with present-day assessments.

Le “baguwen,” composition « à huit jambes » (ou en huit parties),  a constitué, à partir du quinzième siècle, un pilier de l’enseignement chinois, dans la préparation des étudiants
aux examens qui devaient leur ouvrir les portes du fonctionnariat méritocratique. L’exposé se propose deux fins : d’une part, explorer l’histoire  du baguwen entre le seizième et le vingtième siècles et les raisons qui ont conduit à son abandon ; d’autre part, mettre en regard la rencontre opérée dans l’Angleterre du dix-huitième siècle avec le baguwen, et les manières dont on l’envisage aujourd’hui.

No comments:

Post a Comment